De fotografen genomineerd voor de titel van stadsfotograaf

Marco Broos

Marco Broos

“Kijk eens anders naar je stad”

Marco over zijn fotoserie

Hergebruik kan op vele manieren. Mijn foto laat iets zien, dat al heel lang gebeurt. Op een simpele manier worden bierkruikjes gebruikt als kandelaar. Hergebruik ligt soms dichterbij en is simpeler dan altijd maar wordt gedacht.

Mijn stilleven van gezonde voeding is geïnspireerd op de Griekse keuken. Ik heb het op een klassieke manier weergegeven.

Mijn foto’s van de Biënnale laten de kunst zien in het bijzondere decor van de Heilige Driehoek en hoe het publiek dit beleeft. De foto bij de ingang van Sint Catharinadal toont het kunstwerk ‘Shelter2’ van Maria Roosen in combinatie met een deel van het historische kloostergebouw.
Bij de foto van het ‘Oloïde Bamboe Paviljoen’ van Maria Blaisse kreeg ik de kans om een bezoeker te fotograferen die verdiept was in de Biënnale gids. Op mijn foto is het paviljoen nog deels in de gids zichtbaar. De rode jas van de bezoeker contrasteert mooi met het kloostergroen.
Het schitterende kunstwerk ‘Untitled’ van Anish Kapoor werd vaak gefotografeerd tijdens mijn bezoek aan de Biënnale. In de geest van de wedstrijdopdracht heb ik het gefotografeerd met een bezoeker op de voorgrond, maar met de focus op het kunstwerk.

Voor alle foto’s geldt dat ik naar een constante uitstraling gestreefd heb, zodat zij als een serie geëxposeerd en bekeken kunnen worden.

Over Marco zelf

Marco is 55 jaar en een gepassioneerd fotograaf. Hij heeft ook deelgenomen aan de eerste editie van de wedstrijd waarin hij een serie over Bourgondisch Oosterhout maakte. Marco doet weer mee met de wedstrijd omdat hij graag Oosterhout op zijn manier wil laten zien. Van beroep is Marco slager bij de internationale horeca groothandel Hanos in Breda. Hij hoopt als stadsfotograaf veel mensen te leren kennen en daarop met foto’s te reageren.

Waarom wil jij stadsfotograaf van Oosterhout zijn?

Ik wil als stadsfotograaf Oosterhout op mijn manier laten zien en aantonen dat Oosterhout een fijne en leuke stad is. Ik wil niet de geijkte beelden maken die in de krant staan, maar juist een breder beeld geven van Oosterhout en de kerkdorpen. Hierbij kan de actualiteit een onderwerp zijn maar ook de geschiedenis. Als stadsfotograaf wil ik de Oosterhouters zelf betrekken in mijn fotografie. Dit kan als onderwerp van mijn foto’s, maar ik wil als stadsfotograaf ook workshops geven en Instagram-wandelingen/fotowalks organiseren. Doel hiervan is te laten zien dat je niet altijd ver weg hoeft te gaan om mooie foto’s te maken, maar dat dit ook in Oosterhout heel goed kan.

Lotte Vossen

Lotte Vossen

“Rauw, puur, de schoonheid van de wereld. De schoonheid van Oosterhout. Dat wil ik vastleggen. Dat leg ik vast!”

Lotte over haar fotoserie

Voor de foto met het thema hergebruik heb ik het heel dicht bij huis gehouden. Om precies te zijn onze achtertuin. Toen wij (ik en mijn partner) ons huis kochten, bleek er helemaal achterin de tuin, verstopt achter een boom, een pannetje aan de muur te hangen. In het eerste jaar dat wij er woonden, zat er een nestje roodborstjes. Ik heb het pannetje nooit weggehaald, hopende op vestiging van nieuwe vogelfamilies.
Voor het stilleven beeld heb ik de keuze gemaakt om allerlei soorten fruit te pakken. Ik ben gek op fruit, dus we hebben altijd van alles in huis. Daarnaast zijn de kleuren van het fruit natuurlijk al een genot om naar te kijken, zeker als je allerlei kleuren bij elkaar neemt. Een ware kleurexplosie. De blauwe achtergrond benadrukt dit nog extra.
De Biënnale was fantastisch! De grootste uitdaging is om de tentoongestelde werken eervol op beeld te zetten. Voor het onderdeel kunst heb ik gekozen voor het werk “Untitled” van Anish Kapoor. Deze steen is zeer strategisch voor een groot raam geplaatst, waardoor het licht prachtig door de steen schijnt. Ik heb hem bewust schuin vanaf onder gefotografeerd, zodat het beeld prominent in beeld is. Daarbij heb ik gezorgd voor zo min mogelijk omgevingsfactoren, waardoor de steen volledig centraal staat. Voor de foto erfgoed heb ik gekozen om de aangelegde bloementuin bij Sint Catharinadal op beeld te zetten. Het is een geweldige tuin, vol prachtige bloemen in felle kleuren. Op de achtergrond is een deel van het klooster zichtbaar wat ook weer erfgoed is. De foto van publiek was een cadeautje en gefotografeerd in een vleugel van de Sint Paulusabdij. In dit stuk van de abdij was een werk van Bill Viola tentoongesteld, een kunstenaar die gebruik maakt van extreme slow motions. De werken van Bill Viola zijn zeer indrukwekkend. Het publiek staat er ontspannen bij en gaat volledig in het werk op. De positie voor het raam zorgt voor een prachtige lichtinval.

Over Lotte zelf

Lotte is 33 jaar en woont met haar partner en twee kinderen van 2,5 jaar en 9 maanden in Oosterhout. Lotte doet mee met de wedstrijd omdat haar hart bij de fotografie ligt en het haar fantastisch lijkt om degene te zijn die Oosterhout in beeld gaat brengen. Zij wil met deze foto’s haar creatieve kant laten zien. Voor haar is de wereld een groot speelveld. ‘Elke dag kom ik weer prachtige dingen tegen die het verdienen om gezien te worden’, zegt zij.

Waarom wil jij stadsfotograaf van Oosterhout zijn?

Mijn oog voor detail en eigenschap om als vlieg op de muur te fungeren is, denk ik, de perfecte combinatie om de pracht en praal van Oosterhout in beeld te brengen.